
- Tietoja
- Kategoria: Huijausvaroitukset
Helpdesk-huijareiden kanssa Suomi ja suomalaiset ovat aika turvallisessa asemassa, koske kieltämme ei puhuta maailmalla, eikä välttämättä meidän kanssa englannillakaan pötkitä pitkälle. Varoituksen sana on kuitenkin hyvä antaa, koska jossain vaiheessa huijari puhuu varmasti myös Suomea. Tässä jutussa avaan hieman erilaisia tapoja joita helpdesk huijauksissa käytetään maailmalla ja mikä on se tapa mitä suomalaisiin on helpointa kohdentaa. Nämä olkoon varoituksena mikäli törmäät aiheeseen ensi kertaa, mutta näistä kannattaa puhua myös sellaisten ihmisten kanssa, jotka epäilet että ovat helposti huijattavissa tietokoneiden toiminnan kanssa, jotta tunnistavat mahdolliset huijarit alkuunsa.

- Tietoja
- Kategoria: Huijausvaroitukset
Kun perustaa uuden yrityksen niin voi olla varma, että pian soi puhelun ja yritykselle tarjotaan erilaista hakemistonäkyvyyttä ja vuosien kuluessa näitä puheluita piisaa. Puhelut alkavat yleensä sillä, että kyseinen hakemistoyritys katsoo yrityksen tiedot julkisesta rekisteristä ja kertoilee iloisesti yrittäjälle, että katsotaas että tiedot pitävät paikkansa. Puhelun lopussa ilmoitetaan sitten millä hintaa tiedot ovat "taas" vuoden voimassa heidän "jostakukaaneiolekoskaankuulutkaan.fi" -yrityshakemistossa.

- Tietoja
- Kategoria: Huijausvaroitukset
Valitettavasti jo kaksi asiakastani on joutunut domainhuijauksen uhriksi, joten tässäkin varoituksen sana sellaiselle yrittäjälle, joka ei tiedä kuinka huijaus tapahtuu, jotta tiedät varautua tulevaan puheluun ja välttää vaaran. Kyseinen huijaus alkaa yleensä puhelinsoitolla, mutta voi toki tulla myös sähköpostilla, jossa suomalainen domainrekisteröintejä suorittava yritys kertoo yrittäjälle, että hänelle on tullut pyyntö rekisteröidä domaineja, joka ovat käytännössä uhriyrityksen rinnakkaisia domainnimiä, eli päätteenä yleensä .com, .net, .org, .club tms.