Suosittelen!
Webhotellit ja
domainrekisteröinnit

Minulla on vuosien varrelta paljon kokemuksia lukuisista webhotellipalveluntarjoajista, joiden palveluihin olen saanut, tai joskus valitettavasti joutunut tutustumaan. Jotkin palveluntarjoajat keräävät kyseenalaista mainetta, toiset menettelevät ja jotkin taas loistavat palveluillaan. Webhotellirintamalla "iso operaattori" tai palvelun hintakaan eivät ole aina lupaus palvelun tasosta tai varsinkaan niiden käytettävyydestä, sanoisin mielummin että asia on jopa päinvastoin. 

Seuraavana kerron muutamasta palveluntarjoajista, jotka olen todennut hyvin toimiviksi, hinta-laatusuhteeltaan erinomaisiksi ja joiden edullisimmat paketit soveltuvat jo erinomaisesti pk-yrityksille sekä yhdistyksille, mutta joilta löytyy kapasiteetti palvella myös vaativampaa kapasiteettia vaativia sivustoja. Suositusten jälkeen löydät vielä asioita, jotka kannattaa huomioida yleisesti webhotellia valitessa, mikäli et ole suosituksistani vielä vakuuttunut.

Suomen Hostingpalvelu

Kun tarvitset hyvää webhotellipalvelua voin suositella ehdottomasti suomalaisen Suomen Hostingpalvelun nettihotelleja. Pitkäaikainen oma ja monien asiakkaideni asiakkuus ja sen mukana tuomat kokemukset ovat käytännössä osoittaneet, että yritys on keskittynyt oleelliseen ja osaa hommansa. Asiakassivuston ja palvelunhallinan (Cpanel) helppokäyttöisyys ja siinä käytettävissä olevat palvelut, sekä tietoturvan vahva ja pro-aktiivinenkin huomiointi ovat vakuuttaneet. Kaikkiin paketteihin kuuluu myös ilmainen ja tärkeä SSL-sertifikaatti ja hinnat ovat silti erittäin edulliset. Kannattaa huomioida, että yrityksen sivuilla hinnat on ilmoitettu verollisina.

Käytännössä Hostingpalvelun webhotellipaketeissa on jo edullisimmasta paketista lähtien kaikki tarvittavat julkaisujärjestelmällä toteutettavalle sivustolle, jollaisen asennuskin tapahtuu parilla klikkauksella. Yrityksen suomalainen asiakaspalvelu ja tekninen tuki ansaitsee täyden kympin, nopeaa, asiantuntevaa ja ystävällistä palvelua! Myös palvelimet sijaitsevat Suomessa, joten se varmistaa nopeat yhteydet suomalaisille käyttäjille.

Hostingpalvelun plussat

  • selkeät ja kattavat palvelupaketit sisältävät kaiken tarvittavan
  • selkeä sivusto ja helppokäyttöinen Cpanel-palvelunhallinta
  • yhdellä kirjautumisella asiakastietoihin, laskutukseen ja hallintapaneeliin
  • nimipalvelun täydellinen hallinta
  • ohjelmistojen, kuten julkaisujärjestelmien asennus, kloonaus ja tarvittaessa manuaalinen varmuuskopiointi helposti parilla klikkauksella
  • todella hyvä ja nopea asiakaspalvelu ja tekninen tuki
  • automaattiset varmuuskopiot
  • palvelimet sijaitsevat Suomessa
  • erinomainen hinta-laatusuhde

Hostingpalvelun miinukset

  • aloituspaketissa liikennöintimäärärajoitus ei välttämättä riitä sivustoille joissa paljon liikennettä, mutta liikennöintikapasiteettia voi ostaa myös lisää

MissHosting

MissHosting on tullut tutuksi ruotsalaisten asiakkaideni sivustojen kautta ja se voisi olla hyvinkin se toinen vaihtoehto, mikäli en käyttäisi Suomen Hostingpalvelun palveluita. Hinta on hieman edullisempi ja palvelutkin ovat toimineet ylläpitämieni sivustojen osalta hyvin, mutta olen jäänyt kaipaamaan Hostingpalvelun selkeyttä, joka näkyy esimerkiksi asiakassivuston toteutuksessa.

Yritys ei tarjoa myöskään kattavasti suomenkielistä tukea, mutta Cpanelin kieleksi voi valita myös suomen. Voin kuitenkin suositella hyvinkin MissHostingia ainakin ruotsalaisille yrityksille sekä henkilöille, jotka hallitsevat ruotsin tai englannin mahdollisissa tukitilanteissa. One.com on usein hinnaltaan houkutteleva vaihtoehto, mutta sen palvelunhallintaominaisuudet ovat kaukana MissHostingin tasosta.

MissHostingin plussat

  • selkeät ja kattavat palvelupaketit sisältävät kaiken tarvittavan
  • paljon tallennustilaa, edullisimmassakin paketissa vähintään 100 Gt!
  • rajoittamaton liikennöintimäärä
  • selkeä asiakassivusto ja helppokäyttöinen Cpanel-hallinta
  • yhdellä kirjautumisella asiakastietoihin, laskutukseen ja hallintapaneeliin
  • nimipalvelun täydellinen hallinta
  • ohjelmistojen, kuten julkaisujärjestelmien asennus, kloonaus ja tarvittaessa manuaalinen varmuuskopiointi helposti parilla klikkauksella
  • nopea asiakaspalvelu ja tekninen chatilla
  • automaattiset varmuuskopiot
  • palvelimet sijaitsevat Ruotsissa ja Yhdysvalloissa
  • palvelinten 24/7 valvonta
  • erinomainen hinta-laatusuhde

MissHostingin miinukset

  • ei suomenkielistä asiakaspalvelua
  • yrityksen kotisivun käännös suomeksi "vähän sinne päin"

Huomioi nämä asiat webhotellin valinnassa

Webhotellioperaattoreita ja tarjontaa löytyy todella paljon, mutta kaikkien palvelut eivät valitettavasti ole hyvällä tasolla teknisesti tai tuen osalta, eli tässä muutamia vinkkejä mitkä kannattaa varmistaa tai huomioida ennen kuin tekee tilausta palvelusta. 

Nämä vinkit ovat sivuistoille, jotka mahdollisesti heti tai tulevaisuudessa toteutetaan julkaisujärjestelmällä. Yllä suosittelemani Suomen Hostingpalvelu ja MissHosting käytännössä täyttävät nämä vaatimukset, joten siltä osin ne ovat hyviä ratkaisuja.

Asiakkuus ja asiakkuuden hallinta

Hyvä ja toimiva asiakassivusto

Hyvä asiakassivusto mahdollistaa palveluiden nopeat muutokset, lisätilaukset, laskutuksen seurannan ja palveluiden irtisanomisen. Vielä parempi asiakassivusto mahdollistaa myös lisäkäyttäjien luomisen erilaisilla katselu/muokkaus oikeuksilla, jolloin yrityksen eri käyttäjät voivat kirjautua hallintaan ja nähdä ja muuttaa vain tarvittavia asioita. Näitä eri toimijoita voi olla vaikka pääkäyttäjät, laskuista vastaavat sekä itse teknisestä palvelusta vastaavat ylläpitäjät.

Kun operaattori tekee asian todella fiksusti on asiakassivustolta mahdollisuus siirtyä yhdellä kirjautumisella myös itse webhotellin tekniseen hallintapaneeliin, eli ei tarvita lukuisia eri tunnuksia eri toimintojen hallintaan ja näin estetään se, että teknisesti palvelua operoivan henkilökunnan vaihtuessa ei tarvitse alkaa vaihtamaan järjestelmien salasanoja.

Tukipyynnöt

Asiakassivustolla voi olla käytössä myös tikettijärjestelmä, jolloin tukipyyntöjen lähettäminen ja vastaanottaminen onnistuu suoraan sieltä. Tikettijärjestelmällä palvelua koskevat palvelupyynnöt eivät hautaudu vain jonkun henkilön sähköpostiin ja ovat siten tarvittaessa nähtävissä toisillekin ylläpitäjille.

Kattava asiakaspalvelu

Vaikka operaattorin palvelut olisivatkin kaikkiaan toimivia on asiakaspalvelun laatu kuitenkin tärkeää mikäli tulet joskus jostain syystä sitä tarvitsemaan. Tarkista onko käytössäsi asiakaspalvelu ja paljonko sen käyttö mahdollisesti maksaa. Miten asiakaspalvelun voi tavoittaa ja mitkä asiakaspalvelun palveluajat ovat.

Selkeät tuotteet ja tuotekuvakset

Tutustu palveluntarjoajan tuotteisiin ja webhotellipaketteihin ja siihen mitä ne sisältävät, tai mitkä ominaisuudet ovat lisämaksullisia. Valitettavasti nettisivuilla ei kerrota aivan jokaista ominaisuutta mitkä voivat olla käytössä tai miten ne voimivat, mutta mikäli palvelun sisällöstä on huonosti tietoa, niin suosittelen varmistamaan että käytössä ovat varmasti kaikki ne mitä tulet tarvitsemaan.

Onko palvelut omia vai onko kyse jälleenmyyjästä?

Jotkin palveluntarjoajat voivat toimia vain kapasiteetin jälleenmyyjänä, eli ovat asiakkaan ja teknisen toteuttajan välissä asiakkaan laskuttajina ja asiakaspalveluna. Näissä tapauksissa osapuolia "paletissa" on kolme, jolla voi olla vaikutusta moneen asiaan jos/kun ongelmia ilmenee.

Palvelun tekninen toteutus

Hyvä hallintapaneeli

Mikäli et ole palvelinten hallinan osalta todella edistynyt, suosittelen että valitset palvelun, jossa palvelinasetukset voi tehdä helposti omilla tunnuksillasi suoraan palvelunhallinnan (esim. Cpanel) kautta, jolloin sinun ei tarvitse lisäillä yksittäisiin tiedostoihin "rimpsuja", vaihtaaksesi joitain oletusasetuksia. Hallintapaneelilla voit välttää myös ftp-yhteyksien käytön, lisäksi voit luoda ja muokata tietokantoja, tehdä sähköpostitilit, nimipalvelusäädöt ja monet muut asiat helposti yhdestä käyttöliittymästä.

Tietokannat

Nykyaikaiset sivut toteutetaan yleensä julkaisujärjestelmällä ja ne vaativat toimiakseen MySQL-tietokannan. Käytettäviä tietokantojen tarvitaan vähintään yksi, mutta usein useammastakin on iloa, mikäli samaiseen tilaan halutaan asentaa kaksi tietokantaa käyttävää sovellusta ja sellainen voi auttaa myös tulevaisuuden isommassa alustapäivityksessä.

PHP-ominaisuudet

Julkaisujärjestelmät ja monet muut nettisovellukset tarvitsevat myös palvelimelta PHP-tuen. Vielä parempi on, että voit itse vaihtaa käytettävän PHP-version hallintapaneelista ilman, että sinun pitää muokata jonkin jossain palvelimen hakemistossa olevan määritystiedon koodia, mikäli sellaistakaan mahdollisuutta edes tarjotaan.

SSL-sertifikaatti

Varmista että palvelupaketti tarjoaa sivustolle vähintään maksuttoman domainin vahvistavan SSL-sertifikaatin, eli luotettavan salatun ja suojatun https-yhteyden selaimen ja palvelimen välille. Tällöin käyttäjän ja sivuston välinen yhteys on salattu, eikä nettiselain varoita käyttäjäänsä salaamattomasta yhteydestä. Mikäli tarvitset kuitenkin vielä vahvemman varmennuksen, niin yleensä operaattorit tarjoavat niitä lisähintaan.

Automaattiset varmuuskopioinnit

Varmista, että palveluntarjoajalla on käytössä palvelimen automaattinen varmuuskopiointi, sekä mahdollisuus tehdä helposti varmuuskopiointi myös itse manuaalisesti. Julkaisujärjestelmien osalta osa palveluntarjoajista mahdollistaa niiden automaattisen versiopäivityksen varmuuskopion kera, jolloin järjestelmä pysyy näppärästi tietoturvallisena ja vähemmän alttiina hakkereiden pahanteolle.

Palvelinten sijainnit

Palvelinten sijainnilla voi olla myös vaikutusta kotisivujen toimintaan, koska pitkien etäisyyksien vuoksi matkalla voi monta tekijää jotka vaikuttavat yhteyden nopeuteen. Mikäli kotisivun käyttäjät pääsääntöisesti tulevat Suomesta tai Euroopasta on Suomessa tai Euroopassa sijaitsevat palvelimet hyvä ratkaisu. Mikäli taas käyttäjät ovat käytännössä amerikkalaisia voi olla järkevää ottaa käyttöön siellä myös fyysisesti sijaitseva palvelu.

Hei, tälläkin sivustolla käytetään evästeitä.