Henkilö graafista suunnittelua tekemässä, kuva tehdy Recraft tekoälyllä

Olen jo vuosia sitten aloittanut erilaisten tekoälyjen käyttämisen erilaisissa projekteissa. Tekoälyllä käännän blogikirjoituksia englanniksi tai tarkistan kieliasut. Olen kokeillut tekoälyä myös HTML-koodaamisessa erääseen mahdolliseen tulevaisuuden projektiini liittyen ja sittemmin myös graafisen suunnittelun ja kuvien luomisen osalta. On todettava, että tekoälyn kehitys myös kuvien luomisessa on ollut huikeaa, puhumattakaan siitä, mihin tekoälychatit jo pystyvät.

DALLE-E, AI-kuvien pioneeri

Kun DALL-E tuli yleiseen käyttöön, sen kuvat olivat melkoisen kömpelöitä. Siitä on kuitenkin menty hurjasti eteenpäin, ja nyt tekoälyt osaavat luoda monipuolisesti kuvia fotorealistisesta erilaisiin graafisiin ja maalaustyyleihin. Uutta ovat myös vektorigrafiikkaa luovat tekoälyt, jotka avaavat paljon mahdollisuuksia graafisille suunnittelijoille. Käytännössä niillä on helppo luoda valmiita graafisia komponentteja tai jopa kokonaisia töitä.

Tekoäly uhkana ja mahdollisuutena

Tekoäly tulee muuttamaan elämäämme monella tapaa. Ammatillisesti hyvin monet ammatit saavat "tuta", kun tekoäly ja sen käyttäjät lisääntyvät. Kun ennen graafikko käytti kuvan piirtämiseen tunteja aikaa, voi hyvällä komennolla tuottaa nopeasti tekoälyllä halutun tyylisen kuvan, joka soveltuu grafiikaksi kotisivuille, somepäivityksiin ja vaikkapa painotöihin. Vain se, kuinka paljon tilaaja arvostaa graafikon luomistyötä, pitää graafikot kiinni leivän syrjässä. Mainostoimistojen työt ovat monelta osin uhattuna, kun yrityksen toimistotyöntekijä pystyy luomaan tekoälyn avustamana nopeasti aivan hyvää tekstiä ja kuvamaailmaa.

Oma valintani tekoälyksi kuvien ja varsinkin vektorikuvien luomiseen on Recraft

Olen viime aikoina tutkinut ja testannut lukuisia tekoälyjä kuvien luomiseen, ja tällä hetkellä vakuuttavin tarpeisiini on Recraft. Recraft tarjoaa 50 krediittiä joka vuorokaudelle, jolla voi luoda todella monella tyylillä kuvia eri kuvasuhteissa. Kuvasta voi nopeasti poistaa taustan, ja sen voi myös vektorisoida. Kuvan luonti kuluttaa aina yhden krediitin. Mikäli käyttää ulkopuolista mallia, joissain tapauksissa krediittejä kuluu kaksi per kuva. Työkalussa on mahdollisuus luoda myös suoraan vektorigrafiikkaa. Ilmaistilissä rasterikuvien koko voi olla maksimissaan 6000 px, ja vektorit voi ladata SVG-muodossa.

Ilmaistilissä kuvan tekijänoikeus on Recraftilla, mutta maksullisella tilauksella (alkaen 10 USD/kk) omistat kuvien tekijänoikeudet ja voit käyttää niitä myös kaupallisesti. Mutta vaikka kuvia ei käyttäisi kaupallisesti, voi Recraftia hyödyntää ideoinnissa ja inspiraation lähteenä.

Vektorigrafiikkaa

Yksinkertaista vektorigrafiikkaa vaikka logosuunnitteluun.

Recraftilla voi mm.

  • Luoda kuvia ja grafiikoita eri tyyleillä, käyttäen myös omaa kuvaa pohjana Tehdä vektorigrafiikoita (svg), vektorisoida olemassa olevia kuvia
  • Poistaa taustoja kuvista
  • Suurentaa olemassa olevia kuvia (Pro)
  • Muokata kuvia ja poistaa kohteita kuvista 
  • Tehdä tuotekuvia (mockup)
  • Viedä rasteritiedostot (png, jpg) 6000 px koossa

Saat 200 ylimääräistä krediittiä, kun testaat Recraftia tämän linkin kautta:

Kokeile Recraft AI:tä

Voit kirjautua palveluun sähköpostiosoitteella tai käyttämällä Google-, Discord- tai Apple-tiliä.

Recraft ei ole kuitenkaan kuin Canva tai Kittl

Recraft ei korvaa grafiikka- tai taitto-ohjelmaa, jollaisena itse käytän toistaiseksi Macissä Affinity Designer ja Publisher -ohjelmia, jotka ovat Canvan omistamia. Canvalla tai Kittlillä voi moni korvata koneelle asennettavat grafiikkaohjelmat, koska niillä voi luoda peruskäyttöön riittävät materiaalit kätevästi. Valtavat malli ja kuvapankit, sekä myös tekoälytoiminnot kuvien luomisineen riittävät useimmille yrityksille ja miksei myös graafikoille. Jossain vaiheessa omalla käytölläni työasemaohjelmat voivat hyvinkin korvautua tällaisilla työkaluilla.

Tutustu Kittl -työkaluun.

AI paskaako?

Maailma muuttuu kuomaseni, tekoäly ei maalaa aitoja tauluja, mutta valitettavasti se voi vetää mattoa monen graafikon alta, koska se pystyy jo nyt huikeisiin suorituksiin. Sitä on turha vastustaa, koska tekoäly on jo täällä. Mikäli grafiikan teko kuitenkin kiinnostaa, niin kannattaa tutustua siihen mitä tekoäly jo tekee ja millä laadulla, jotta tietää miten sen kanssa voi kilpailla tai sitä hyödyntää omassa työssään. Sitä kannattanee käyttää apuna ideoinnissa ja vähintään tekemään jotain yksinkertaisimpia komponentteja tarpeen mukaan. Kuinka kauan meneekään siihen, että tekoälyllä varustettu robotti maalailee öljyväreillä taidokkaita maalauksia...

Robotti maalaamassa taulua

Kuva on luotu Recraftissa komennolla: Robotti, joka maalaa klassista öljyvärimaalausta