Raketa on pieni toiminimi, joka on rekisteröity vuonna 2003 Helsingissä. Aluksi toiminta oli sivutoimista oman päätyöni rinnalla ja perustin yrityksen helpottamaan laskutusta ensimmäiseltä asiakkaaltani Helsingin yliopistolta.

Raketa nimenä tulee venäläisestä rannekellosta (Paketa), jollainen minulla oli ranteessa yrityksen rekisteröinnin aikana. Rekisteröintiä tehdessäni kaikki haluamani yritysnimet ja/tai domainit oli jo varattuina, joten epätoivonhetkellä päädyin lopulta kellomerkkiini. Raketa tarkoittaa rakettia, mutta aina en sentään minäkään raketin vauhtiin pysty.

Nykyisin yrityksen kotipaikkana on kotikuntani Ylitornio, koska muutin takaisin kotiseudulleni vuonna 2007. 

Kuka on Raketan takana?

OmakuvaToiminimen omistan minä, eli Kai Metsävainio. Koulutustaustaltani olen markkinointimerkonomi, tosin siihen aikaan ei tunnettu edes käsitystä Internet, mutta tietokoneet olivat sentään jo olemassa. Kotisivujen teko alkoi harrastuksena vuonna 1998, jolloin työskentelin Helsingin yliopistolla toimistosihteerinä. Tein myös Helsingin yliopiston lääketieteelliselle genetiikan osastolle ensimmäiset kotisivut Front Pagella vuonna 1998. Myöhemmin yliopisto otti käyttöön yhtenäisen sivupohjan ja päivitin materiaalin uudelle pohjalle ja ylläpidin osaston sivustoa aina vuoteen 2011 asti, kunnes käyttöön tuli uusi henkilökunnan itse operoima sivusto. CMG-ryhmän sivustopäivitykset hoidin vielä vuoteen 2015 asti. Ensimmäinen ulkoinen asiakkaani oli Utopiah Music Oy Helsingistä, mutta yritys on poistanut sivut käytöstä kokonaan jo reilu 10 vuotta sitten.

Olen ns. itseoppinut kotisivuntekijä. Oppia on haettu tekemällä, lukemalla, tutkimalla, seuraamalla, kokeilemalla ja ahkerasti ideoita poimien. Harva pystyy hallitsemaan koodauksen kaikki hienoudet yhdistäen sen graafiseen ilmeeseen, rakenteen järkevään toteuttamiseen tai kokonaisuuden hallitsemiseen. Tämän osalta tunnustan kulkevani kultaista keskitietä. Heikoimpana minulla on koodauspuoli, eli en pysty koodaamaan alusta asti esim. java-sovelluksia tms. Onneksi paljon asioita on jo valmiiksi tehty myös ns. avoimella koodilla, joten käytän yleensä toimivia valmiita ratkaisuja. Keskityn myöskin pk-yrityksiin, joilla harvoin on erikoistarpeita, joita pitäisi mittatilauksena tehdä. Vahvuudet minulla ovat sisällönhallinnan, helppokäyttöisyyden ja ehkäpä myös graafisen ilmeen osalla.

Olen alkanut 2012 tehdä sivuja julkaisujärjestelmälle aiemmin staattisten sivustojen sijaan. Lisäksi jo muutamia nettikauppoja olen asentanut.

Kotisivut pyörivät luonnollisesti tietokoneen ympärillä, joten niistäkin minulla on kiitettävästi kokemusta. Koska olen "tekniikan ihminen", niin päätin, että miksipä en tarjoaisi osaamistani myös muille kuin sukulaisille ja ystäville, joille monille toimin ns. teknisenä tukena. Tietokoneethan ovat loogisia (ainakin oman logiikkani mukaan), joten ymmärrän aika hyvin niiden sielunelämää. Keskityn kuitenkin koneissa ohjelmistopuolen ongelmiin, eli en varsinaisesti korjaa rautaongelmia. Kone voi tarvita myös piristystä käyttöjärjestelmäpuolella, ettei muuten toimiva kone päädy turhaan kierrätykseen.

Downsiftaajalla on aikaa keskittyä

Voisin kuvailla itseäni downsiftaajaksi, eli ihmiseksi joka on hypännyt pois ns. oravanpyörästä ja päättänyt tehdä sitä mistä itse nauttii. Muutin takaisin kotiseudulleni Tornionlaaksoon vuonna 2007 ja vuodesta 2011 lähtien on ollut tarkoitus tulla toimeen vain yrittänä tehden kotisivuja sekä muiden tarjoamieni palveluiden tuomalla korvauksella. Tosin tehnyt sen jälkeen hieman palkkatyötä paikallisessa koulussa kun pidin OpenOfficen peruskäyttökurssin ja kunta on myös ostanut koulutuspalveluita minulta omalle henkilökunnalleen sekä kunnan yrittäjille.

Pyrin pitämään kiinteät kustannukseni pieninä, joten tarjoan tämän edun hinnoissani myös asiakkaille. En ryöstä asiakkaitani korkeilla hinnoilla, koska en tavoittele rikastumista ja eläminen Lapissakin on huomattavan edullista Helsinkiin verrattuna, kunhan ei tarvitse ajaa paljon autolla tai lämmittää taloa sähköllä.

Kauhistelen nykymenoa ja palveluiden nykyhintoja, itse pienyrittäjänä en voisi kuvitella, että maksaisin nettisivustosta  tuhansia euroja. Jopa 5 numeroiset hinnat itse päivitettävistä sivustoista saavat minut lähinnä haukkomaan henkeä. Ymmärrän luonnollisesti sen, että isoilla mainostoimistoilla on isot menot, mutta kannattaa aina verrata onko tehtyjen sivujen laadussa nähtävissä ne tuhansien eurojen hintaerot. Sekin on vain psykologiaa, että usein kallis hinta saa vakuuttamaan laadusta, vaikka se voi olla vain pahimmillaan isompia numeroita laskussa.

Hinnoittelussa pyrin arvioimaan tarvittavan työmäärän ja hinnoittelemaan kokonaisuuden järkevästi ja sen avulla olen pystynyt mahdollistamaan monille pienyrittäjille todella kohtuullisen hinnalla kotisivut ja parantamaan yrityksen mahdollisuuksia osaltaan tavoittaa netissä pyöriviä potentiaalisia asiakkaita. Sellaistakin on tapahtunut, että loppulasku on ollut sovittua alhaisempi, koska projekti on ollutkin arvioitua helpompi.

Olen toiminut paljon erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä mm. tele- ja internetoperaattorilla, kaupan alalla ja kunnallisella puolella ja asiakkaani ovat olleet minulle aina tärkeitä. Pidän huolta asiakkaistani myös tehdyn työn jälkeen, eikä kaikella sillä ole hintalappua. Ideologiani on vähän heikko itselleni taloudellisesti, koska teen "talkootyötä" pyytämättä myös kaupallisille asiakkailleni, mutta kaitpa tyytyväiset asiakkaani pitävät osaltaan minutki ruokittuna välillisesti tai ainakin henkisesti.

En haali asiakkaita liikaa, enkä ole mainostanut palveluitani kuin kerran maksullisella lehti-ilmoituksella. Minulla on aikaa keskittyä nykyisiin ja tuleviin asiakkaisiini. Uudet asiakkaani olen pääsääntöisesti saanut vanhojen asiakkaideni suositusten kautta. En myöskään ota vastaan töitä, jotka eivät sovi aikatauluuni tai jollen usko että kykenen varmuudella vaadittavaan tehtävään. Tyytyväisyystakuulupaukseeni ei ole vielä yksikään asiakas turvautunut, eli kaikki tekemäni sivustot on hyväksytysti otettu käyttöön.

Yksi haasteeni on saada asiakkaani ymmärtämään netin voima. Monet vanhemmat yrittäjät eivät ymmärrä netin voimaa, koska eivät itse ehdi välttämättä käyttää nettiä niin ahkerasti, mutta täytyy muistaa, että niitä muita ahkeria netinkäyttäjiä on aina vain enemmän. Tietoa haetaan netistä ja mikäli siellä ei ole informaatiota jostain, niin sitä ei etsijälle ole olemassa. Mikäli yrityksellä on jo sivut, niin niitä kannattaa ajoittain katsoa myös kriittisesti, että miltä ne näyttävät ja millaisen kuvan ne antavat yrityksestä, eihän yritys pistä lehteenkään samaa mainosta vuodesta toiseen.

Yhteistyöterveisin

Kai Metsävainio


Our website is protected by DMC Firewall!