Tällä sivulla olen kerännyt muutamia asioita joita kannattaa miettiä ja pohtia ennen kuin kotisivuprojekti aloitetaan. Nämä asiat ovat sellaisia mitkä tulevat akuuteiksi viimeistään siinä vaiheessa kun aloitan sivuston suunnittelun.

Pohdi

Millainen yrityskuva yritykselläsi on tai millaisen haluaisit sen olevan, miten se voisi näkyä nettisivun ulkoisessa tunnelmassa?

Mieti

Mieti mitä haluat kertoa sivuilla asiakkaillesi, mutta mieti vielä enemmän mitä pitäisi kertoa asiakkaille, jotka eivät vielä ole asiakkaitasi, eivätkä tiedä vielä mitään toiminnastasi.

  • Älä pidä mitään itsestäänselvänä, edes kaikki paikkakuntalaisetkaan eivät tiedä palveluistasi.

  • Edes kaikki nykyiset asiakkaasi eivät tiedä kaikista palveluistasi tai tuoteistasi, ellet ole niistä juuri kaikille kertonut.

  • Listaa ylös palveluita ja tuotteita, joita sinulta saa.

  • Haluatko tavoittaa ulkomaisia asiakkaita, eli pitäisikö sivusto olla useammalla kielellä?

  • Haluatko kertoa sivuilla vaihtuvista tarjouksista tai kertoa muista ajankohtaisista asioista?

  • On todella harvinaista, että nettisivuilla olisi liikaa informaatiota, mikäli se on hyvin jäsenneltyä.

Jäsentele rakennetta

Kun alat hahmottaa sen millaista sisältöä sivustolle tulee, niin hahmottele sivuston hakemistorakenne, eli millainen linkitys sivuille pitäisi rakentaa.

Sivustorakenteen voi esittää esim. seuraavasti:

- Etusivu

- Yritysesittely

- Ajankohtaista

- Tuotteet

-- Tuoteryhmä 1

--- Tuote 1

--- Tuote 2

- Tuoteryhmä 2

-- Tuote 1

-- Tuote 2

-- Tuote 3

- Palvelut

-- Palvelu 1

-- Palvelu 2

- Hinnasto

- Yhteystiedot ja palaute

Visioi

Mieti ulkoasua ja onko sinulla erityisiä toiveita missä ja miten sivustolla käytetään kuvia, missä olisi navigaatio jne.

Hanki

Hanki materiaalia sivustolle mielellään sähköisessä muodossa.

  • Yrityksesi logo mielellään "läpinäkyvänä".

  • Kuvia yrityksestä ja tuotteista.

  • Osoitteita mistä löytyy lisätietoja edustamistasi tuotteista.

  • Tunnukset valmistajien ja maahantuojien kuvapankkeihin.

Kirjoita

Kirjoita sisältöä asiakkaiden näkökannalta.

  • Kaikki oleellinen pitää mainita.

    • Kaikki asiakkaat eivät ala tarkistamaan ja selvittämään asioita puhelimella, sähköpostilla tai käymällä paikalla.

    • Mitä paremmin kerrot asioista, sitä vähemmän olet puhelimessa kertomassa sitä mitä sivuillakin olisi voinut kertoa.

  • Sivujen sisällössä tulisi olla mainittuina juuri niitä sanoja ja termejä, joilla asiakkaat hakevat hakukoneilla palveluitasi.

Levähdä välissä

Menikö haastavaksi? Ei syytä huoleen, sillä autan kyllä näissä asioissa.

Ilmoita ja lisää

Kun sivusto on valmis, muista lisätä kotisivusi osoite mainoksiisi, sekä pyytää lisäämään linkki esim. maahantuojien jälleenmyyjälistaan.

Kerron myös hakemistoista, joihin sivuston voisi lisätä.

Ole aktiivinen 

Pidä sivustoa ajantasalla niin hakukoneetkin käyvät indeksoimassa sitä useasti ja ne näkyvät haussa paremmin kun tieto on "tuoretta". Sivusto ei vakuuta ketään, jos sivustolla olevat asiat ovat vuoden tai pari vanhoja. Muotikin muuttuu ja muutama vuosi ja sivut voivat olla jo wanhanaikaiset.

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd